Thursday 1 December 2016

Tips Elak Anak Kena Serangan Asma

ada kan ibu ibu yg anak kerap diserang asma. sampaikena neb lagi. kita ni ibu ibu mampu tahan air mata ja demi anak kan.. 


jadi jom nak kongsi sikit tips untuk elak anak diserang asma 😘

√ Tips yang Pertama

Doktor pesan, kalau bawa anak-anak keluar berjalan, lepas balik ke rumah, jangan berlengah. Terus suruh anak pergi mandi.

√ Tips yang Kedua

Kalau balik dah agak lewat malam, suruh anak basuh muka, tangan dan kaki bersih-bersih. Kalau boleh pakai sabun cuci tangan. Lepas itu, tukar baju yang lain sebelum masuk tidur.

Doktor pesan, jangan sekali-kali membiarkan anak terus tidur selepas kembali ke rumah. Pastikan mereka menukar pakaian yang bersih dahulu sebelum tidur.

Kalau kat rumah ada water heater, lebih baik suruh anak pergi mandi jek terus. Tapi kalau takde, boleh buat cara yang macam saya sebut di atas tadi..

√ Tips yang Ketiga

Cuba bertukar kepada sabun mandi yang ada protection. Contoh macam Dettol, Lifebuoy atau Protex.

Elak pakaikan sabun yang kuat bau wanginya kepada anak.

√ Tips yang Keempat

Elak dari pakaikan bedak kepada anak-anak. Terutamanya bedak wangi. Yang wangi-wangi tu memang a big NO-NO ye mak ayah semua..

Kalau hantar anak ke rumah pengasuh atau taska, sila pesan kepada pengasuh supaya jangan pakaikan anak bedak. Juga bekalkan sabun mandi untuk anak pakai di rumah pengasuh.

√ Tips yang Kelima

Kurangkan bagi anak makan fastfood. Tak kiralah apa-apa brand.. Janji fastfood. Junkfood pun sama.. Kandungan dalam fastfood atau junkfood boleh buatkan inhaler yang anak pakai jadi 'useless'. Maksudnya, tidak berkesan.

Fastfood adalah makanan yang tinggi kandungan lemak dan minyak. So, perkara ni akan mengganggu saluran pernafasan untuk bertenang atau relax..

Tips yang Mudah tetapi Berkesan

Tips yang saya share ni takdelah banyak.. Tapi kalau diamalkan, in sha Allah mak ayah boleh nampak perubahan yang besar pada kesihatan anak-anak.

Tips ni pun sangat mudah untuk diikuti. So, saya berharap info yang saya share ni dapat membantu mak ayah dalam memastikan anak-anak tidak mendapat serangan Asma yang teruk lagi..

ini antara tips yg mudah. kalau ada tips yg lain boleh je share yer. kita berusaha demi yg terbaik untuk anak. dan semoga anak kita sihat di bawah lindungan NYA. 😘



ops xhabis lagi. kalau ibu ibu nak usaha dengan shaklee pon boleh. antaranya tingkatkan sistem imun anak anak kita. antara vitamin yg digalakkan untuk anak anak ni :-

√ omega guard shaklee yg sesuai utk anak yg asma
√ vitamin c
√ nutriferon 
√ vitalea for children yg merupakan multivitamin utk anak anak.

ok..kalau ada apa apa nak tny boleh je contact 
ikin 013.594.5926
pengedar shaklee ipoh | sungkai

Makin Tua Makin Tenang

 hai hampa. Assalamualaikum. hihi. lama sangat dah tak menaip. anak pon dah 3 orang. dah sekolah dah pon. how time flies omputih habaq kan. ...